Home » Persoonlijke ontwikkeling en Ontspanning » 10 Tips voor een gezonde levensstijl

10 Tips voor een gezonde levensstijl

Leestijd: 7 minuten

Een gezonde levensstijl, we willen dat allemaal wel. Maar soms lijken dingen makkelijker gezegd dan gedaan. Weet je niet waar je moet beginnen of ben je opzoek naar inspiratie? Met deze 10 tips voel je jezelf al snel een stuk fitter en gezonder.

Gezondheid is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie ‘een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn. En dus niet alleen de afwezigheid van ziekte. Jezelf gezond voelen en een gezond leven leiden is meer dan alleen ziekte voorkomen, maar je ook mentaal in balans voelen en succesvol zijn. Daarom hebben we het vaak over een gezonde levensstijl. Alle aspecten in je leven hebben immers een effect op je gezondheid. Hoe groot en misschien overweldigend het ook klinkt, met een paar kleine aanpassingen in je huidige levensstijl kun je al een heel stuk gezonder leven. Van de trap nemen en minder zoet eten tot de smartphone eens uitzetten en half uurtje mediteren, met de onderstaande 10 tips kom je stapje voor stapje dichter bij een gezonder leven.

Verander je mindset

Alles begint met een gedachte. Hoe je denkt over jezelf en de wereld heeft effect op je leven, of je je succesvol voelt en hoe je reageert op onverwachte situaties. De juiste mindset helpt je ook om het beste voor jezelf te kiezen en helpt je om veranderingen door te voeren. De eerste stap in een gezonder leven krijgen, is dan ook je mindset aanpassen. Als jij weet wat je tegenhoudt en gelooft dat het mogelijk is, dan ligt een gezonder leven net om de hoek. Heb je moeite met positief denken en wil je leren je doelen in het leven te behalen, bekijk dan onze review van het e-boek ‘word de beste versie van jezelf‘ van de Puur Mindset Academy.

Beweeg meer

gezonde levensstijlDit is natuurlijk een inkopper, maar we doen het nog zo weinig. Soms komt dat doordat we denken dat we 5 dagen per week naar de sportschool moeten gaan e we hebben een te volle agenda, dus past dat er niet in. Ook het Nederlandse weer kan tegen werken als het precies regent op het moment van jouw klokje om. Toch kan een andere instelling je helpen. Bekijk beweging meer als een manier om te ontspannen, je stress te verminderen en je humeur een opkikkertje te geven. Naast dat bewegen goed is voor je gezondheid en allerlei nare ziektes voorkomt, maak je tijdens een half uurtje sporten ook het gelukshormoon endorfine aan. Meer bewegen is met deze tips zelfs makkelijk in je drukke leven in te passen:

  • Neem de fiets in plaats van de auto om boodschappen te doen, het is even doortrappen, maar je bent over het algemeen net zo veel tijd kwijt.
  • Laat de roltrap of de lift links liggen en kies de trap, goed voor de bovenbenen en je bent zelfs veel sneller boven.
  • Koop een stappenteller en maak met de hond een rondje door het bos, zo een 10.000 stappen per dag is voldoende beweging.
  • Maak tijdens de lunch een korte wandeling en vraag een collega mee als stok achter de deur.

Zit minder lang achter elkaar

Voor een lange tijd in dezelfde houding zitten is niet goed voor je gezondheid. Het verhoogt de kan op chronische aandoeningen zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten, maar ook voor je botten, gewrichten en spieren is het slecht. Voor stevige botten en sterke spieren is het belangrijk dat ze je gewicht dragen. Probeer nooit langer dan twee uur achter elkaar zittend werk te doen. Loop een keer naar de koffiezet automaat, ga naar het toilet dat het langste lopen is en sta even op je om iets te pakken, in plaats van er met je stoel naar toe te rollen. Een andere optie is om te wisselen tussen zittend en staand werken, er zijn speciale bureaus die je in deze twee standen kunt zetten.

Eet gezond en gevarieerd

Heel logisch toch? In combinatie met voldoende beweging, zorgt een gezond voedingspatroon ervoor dat je op een gezond gewicht blijft. Dit verlaagt het risico op diabetes en hart- en vaatziekten, maar je voelt je er ook veel fitter door en het geeft je veel meer energie. Kies voor verse groenten en kook liever zelf en niet uit een pakje. Verminder zoete producten zoals taart en koekjes. De suikers en snelle koolhydraten in deze producten verlagen je energie, brengen je bloedsuikerniveau uit balans en daardoor verhoog je de kans op gewichtstoename omdat je maar blijft snacken.

Matig alcohol en stop met roken

Regelmatig alcoholgebruik kan een hoge bloeddruk, hartritmestoornissen en hersenbloedingen tot gevolg hebben. Dat betekent niet dat het slecht is. Zo is aangetoond dat 1 glas per dag beschermend effect kan hebben omdat het juist cholesterol verlaagt. Ook voor je hersenen is teveel alcohol niet best. Je hersencellen sterven af en dat heeft geheugenverlies tot gevolg. Ook die andere verslaving, roken, heeft een negatieve invloed op je gezondheid. Je conditie vermindert, het verhoogt de kans op longziekten en beroertes. Het is dus maar beter deze slechte eigenschappen te minderen.

Drink genoeg water

Water is een van de belangrijkste voedingsstoffen voor ons lichaam. Het wordt gebruikt bij de spijsvertering, er zitten bouwstoffen in en het is het transportmiddel voor onder andere vitamines en mineralen. Drink je te weinig water, dan kan de temperatuur in je lichaam teveel schommelen en daardoor de stofwisseling uit balans raken. Anderhalf tot twee liter water per dag is voldoende, tenzij je flink zweet. Ben je niet zo zot op water, pas dan deze trucs toe:

  • Zet een thee of maak een fruit infusie, bijvoorbeeld met citroen en munt.
  • Zorg dat je een fles water altijd bij de hand hebt en zet hem in het zicht.
  • Drink uit een groot glas en drink die in een keer leeg.
  • Drink op gezette tijden of tijdens dagelijkse rituelen, zo vergeet je het niet.

Slaap goed en rust uit

goed slapenSlaap je slecht dan voel je je moe, word je humeurig en kun je weinig hebben. Je voelt je gestrest en kunt je moeilijk focussen. Tijdens de nachtrust herstelt je lichaam van de dag. En dat is dan niet alleen op lichamelijk vlak, maar ook op geestelijk vlak. Je verwerkt de indrukken van die dag en slaat opgedane kennis op in je hersenen. Een nachtrust van zeven tot negen uur is voldoende voor een volwassen persoon. Lukt het je niet om goed te slapen, probeer dan dit Perfect slapen in 7 stappen boek uit.

In een gezonde levensstijl is er een goede balans tussen spanning en ontspanning. Neem daarom ook overdag momenten van rust, de boog kan immers niet de hele tijd gespannen zijn. Neem af en toe een pauze en staar even voor je uit, maak tijd vrij voor je hobby’s en dingen die je leuk vindt om te doen. Denk ook aan een digitale detox. Met je mobiele telefoon ben je de hele dag ‘aanwezig’ en dat verhoogt het gevoel van stress. Leg je smartphone eens een halve dag weg, kijk en reageer alleen op gezette tijden of durf eens een dag niet bereikbaar te zijn.

Leer ontspannen

Ontspannen en van het leven genieten is ook een onderdeel van een gezonde levensstijl. Verdiep je eens in mindfulness en meditatie. Door meditatie of mindfulness ontspan je doordat je je aandacht steeds weer terugbrengt naar het hier en nu. Je laat je gedachten voor wat ze zijn en focust je bijvoorbeeld op je ademhaling of een simpele taak zoals de afwas. Je leert dat je niet op elke gedachte hoeft te reageren en dat geeft heel veel rust en ontspanning. In onze rubriek Persoonlijke ontwikkeling en ontspanning vindt je meer informatie bij over verschillende manieren van ontspanning.

Oefen in dankbaarheid

Het hebben van Dankbaarheid maakt je stressbestendiger en geeft je een positievere houding in het leven. Door bewust te zijn van wat je al hebt, word je minder streberig en ervaar je een gevoel van veiligheid. Begin een dankbaarheidsboekje, waarin je elke avond even terugkijkt op de afgelopen dag en opschrijft waar je dankbaar voor was.

Wees lief voor jezelf

Misschien is dit wel de meest belangrijke tip. Het leven is vaak niet makkelijk en soms zit het even niet mee. Ook het veranderen van oude gewoonten heeft zo zijn tijd nodig. Blijf goed op je zelf letten, neem vrij wanneer je het nodig hebt, ga slapen als je lichaam het vraagt, maar bovenal, blijf vooral positief tegen jezelf. Laat die innerlijke criticus maar lekker thuis naast je smartphone en ga samen met jezelf eens een heerlijk rondje wandelen in de natuur.

We hopen dat je veel inspiratie hebt opgedaan uit onze 10 tips voor een gezonde levensstijl

Deel dit artikel op social media

Plaats een reactie